haast iedereen heeft de Nachtwacht weleens gezien, maar ook Goes heeft zijn eigen schuttersstukken. De kinderen leren naar kunst kijken en maken kennis met schutters en hun bezigheden. Ter voorbereiding van dit programma ontvangt de school een gedetailleerde lesbrief. Aan de hand van de gerichte vragen en werkbladen in de lesbrief oefenen leerlingen over dit onderwerp. Tijdens het bezoek wordt de groep eerst in tweeën gesplitst. De ene groep begint met het beschouwen van een schuttersstuk in de schutterszaal. De andere groep selecteert voorwerpen die bij de schutters horen. Daarna wisselen de groepen. Vervolgens is er een korte pauze en na de pauze werkt de ene groep aan een zoekopdracht in de schutterszaal terwijl de andere groep een creatieve opdracht maakt, het maken van een plooikraag. De groepen wisselen vervolgens.
Lesbrief Schuttersstukken groep 5 t/m 8
hoe was het om rond 1900 naar school te gaan? De kinderen leren over, en beleven, verschillende delen van het naar school gaan rond 1900, en leren om vergelijkingen tussen vroeger en nu te maken. Ter voorbereiding van dit programma ontvangt de school een gedetailleerde lesbrief. Aan de hand van opdrachten in de lesbrief leren leerlingen over het verschil tussen speelgoed nu en speelgoed vroeger. Het bezoek start met een korte presentatie over het onderwerp. De groep wordt vervolgens in tweeën gesplitst. De ene groep gaat aan de slag met een creatieve opdracht. Met de andere groep wordt een vraaggesprek aangegaan aan de hand van oude schoolvoorwerpen. Daarna is er tijd voor een korte pauze. Na de pauze houden we een korte ‘school les’, eerst in de stijl van vroeger en vervolgens op een moderne manier. Na afloop van deze twee les vormen volgt een korte nabespreking met de leerlingen.
ooit was het huidige museum in Goes het burgerweeshuis. De kinderen ontdekken hoe het leven in het weeshuis was, en wat de weeskinderen zoal deden. Ter voorbereiding van dit programma ontvangt de school een gedetailleerde lesbrief. Aan de hand van opdrachten in de lesbrief leren leerlingen over het begrip weeshuis. Het bezoek in het museum start met een korte rondleiding buiten langs de gebouwen. Daarna wordt er gekeken naar een film over het weeshuis in het auditorium. Vervolgens wordt er dieper ingegaan op drie specifieke onderdelen, eten uit de weeshuistijd, school en spelen. Bij eten kijken wij naar wat weeskinderen vroeger aten, zoals gortepap. Er is een recept voor gortepap en de leerlingen kijken welke ingrediënten nodig zijn om zelf gortepap te maken. Bij het thema school krijgen de leerlingen dictee met woorden die betrekking hebben op het vroegere weeshuis. Ze schrijven met een griffel op een lei. Bij spelen gaan de leerlingen aan de slag met oude kinderspelen zoals hoepelen en blindemannetje. Wij laten leerlingen ook kijken naar de afbeelding Kinderspelen van het gelijknamige schilderij van Pieter Bruegel de Oude. Het programma wordt onderbroken voor een korte pauze om even iets te drinken.
Dit programma wordt gestart met een film met oude beelden van het Slot Oostende. Er wordt vertelt over de geschiedenis waarbij ingegaan wordt op het begrip feodaliteit. Daarna komt één van onze medewerkers de zaal in met een authentiek ridderharnas aan. De ridder gaat in gesprek met de leerlingen over het harnas. Daarna wordt de groep in tweeën gesplitst waarna de ene helft met een gids op bezoek gaat in Slot Oostende. Slot Oostende ligt direct tegenover het museum. De andere helft ontwerpt hun eigen wapenschild in de educatieruimte. Het schild wordt gemaakt aan de hand van voorbeelden en uitleg over de opbouw van een wapenschild. Nadat de eerste groep terug is van Slot Oostende is er een korte pauze in het museumcafé. Tijdens de pauze kunnen de leerlingen onder begeleiding voorwerpen bekijken en vasthouden zoals helmen, een maliënkolder en een slagzwaard. Daarna gaat de andere groep naar het Slot en ontwerpt de andere groep een wapenschild in het museum. Dit programma wordt passen afgesloten met de overhandiging van een oorkonde aan de hele groep.