De programma’s van groep 1 t/m 4 duren ongeveer een uur. Leerlingen worden verzocht voor de pauze zelf drinken mee te nemen. Voor de begeleiders is er koffie of thee aanwezig.
Dit programma geeft een speelse kennismaking met musea en verzamelen, waarbij de kinderen leren nadenken over het verschil tussen vroeger en nu. Ter voorbereiding van dit programma ontvangt de school een gedetailleerde lesbrief. Aan de hand van de oefeningen in de lesbrief denken de leerlingen alvast na over de begrippen speelgoed en verzamelen. Leerlingen kunnen voor of na het bezoek zelf aan de slag met het maken van een tangram en een speciale hinkelbaan. Het bezoek aan het museum start met een gezamenlijke korte inleiding. Daarna wordt de groep in tweeën of drieën gesplitst. Tijdens het bezoek zijn er drie verschillende activiteiten. Het oude speelgoed in de vitrines wordt bestudeerd, speelgoed uit de speelgoedkist wordt verdeeld in nieuw en oud en het spel ‘handen hoog, handen laag’ wordt met de hele groep gespeeld.
Lesbrief Speelgoed groep 1 & 2
Lesbrief Speelgoed groep 3 & 4
haast iedereen heeft de Nachtwacht weleens gezien, maar ook Goes heeft zijn eigen schuttersstukken. De kinderen leren naar kunst kijken en maken kennis met schutters en hun bezigheden. Ter voorbereiding van dit programma ontvangt de school een gedetailleerde lesbrief. Aan de hand van de tips in de lesbrief oefenen leerlingen met beeldbeschouwing. Bij aanvang van uw bezoek aan het museum wordt de groep in tweeën gesplitst. De ene helft doet een doe-activiteit waarbij zelf een schuttersstuk wordt gemaakt. De andere helft start met het beschouwen van een schuttersstuk in de schutterszaal. Na een korte pauze wisselen de groepen om en herhaalt het programma zich. Aan het eind van dit programma is er een gezamenlijke afsluiting waarbij de leerkracht een groepsfoto maakt van alle leerlingen alsof ze geportretteerd worden voor een schuttersstuk.
Lesbrief Schuttersstukken groep 1 & 2
Lesbrief Schuttersstukken groep 3 & 4