HISTORISCH MUSEUM DE BEVELANDEN KUNSTKANT - EEN UITDAGING VAN KANT IN MODERNE KUNST KUNSTKANT WISSELEXPOSITIES 0113 228 883  info@hmdb.nl Singelstraat 13  4461HZ Goes
HOME EXPOSITIE KINDEREN VERHUUR MUSEUMWINKEL GROEPEN VRIENDEN INFORMATIE

Vanaf 30 april t/m 26 november 2017 zijn in de Zwarte Zusterzaal kunstwerken van José Besters-Uilenbroek uit Wierden te zien.   De expositie bestaat uit een grote variatie aan objecten waarin zij kantvormen onder andere combineert met perspex en bewerkt hologrampapier. Bijzonder is ‘Hemels’, een werkstuk geinspireerd op het ‘hemelsgat’ in de nok van de Grote Kerk te Breda op 31 meter hoogte.




José Besters-Uilenbroek

José Besters-Uilenbroek begon in 1983 met kantklossen. Tijdens een van de vele cursussen die zij volgde maakte zij kennis met andere kunstvormen. Deze andere disciplines gaven José een nieuwe kijk op haar kantontwerpen en ze vond een nieuwe balans in Modern Kant. Heel bewust koos zij voor het uitdiepen en het be- en verwerken van draden. In deze periode begon zij met experimenteren en onderzoeken van materialen. Na draden heeft zij een duidelijke voorkeur voor perspex en hologrampapier. In haar werk gebruikt zij vaak basisvormen zoals cirkels en vierkanten. Geïnspireerd door de strakke kunst van Vasarely (1908-1997) ontwierp zij ‘High tech’. Een ode aan Vasarely. Het werk is opgebouwd uit 25 rode en blauwe vlakken. Haar man Co was haar behulpzaam bij het maken van een drager van perspex in etages.


José Besters-Uilenbroek nam deel aan meerdere tentoonstellingen, meestal in groepsverband. Enkele stukken van haar werden geselecteerd voor de Internationale Kantbiënnale te Brussel met exposities in Brussel, Heidelberg en Washington.

In haar objecten gebruikt ze naast perspex en bewerkt hologrampapier ook ijzerdraad, autolak en glansgarens in warme tinten. Vorm, kleur en balans zijn voor haar heel belangrijk. Haar kleurgebruik is heel gedurfd en ze gaat op een bijzondere manier om met de door haar gekozen materialen. De driedimensionale vormgeving maakt haar objecten extra boeiend.